Collection

VAN MECHELEN KOEN

Koen Vanmechelen (Sint-Truiden, 26 augustus 1965) is een hedendaagse Belgische conceptueel kunstenaar met internationale renommee. Hij begon zijn carrière in de vroege jaren negentig en is sindsdien uitgegroeid tot een van de meest productieve en prominente hedendaagse kunstenaars in België. Zijn veelomvattende en innovatieve werk onderzoekt het thema van bio-culturele diversiteit via de Gallus gallus domesticus of kip, en diens voorouder, de bankivahoen.

Zijn bekendste project is The Cosmopolitan Chicken Project of CCP[1], een internationaal gebeuren waarbij hij via de kruising van nationale kippenrassen op zoek gaat naar een hybride of kosmopolitische kip. Deze superbastaard zou uiteindelijk genen van alle kippenrassen ter wereld met zich meedragen. De 17de generatie, de Mechelse Styrian, werd in april 2013 geboren in de Sloveense hoofdstad Ljubljana.[2] Samen met zijn twee andere kosmopolitische projecten, de CosmoGolem[3] en The Walking Egg,[4] vormt The Cosmopolitan Chicken Research Project (CC®P)[5] de kern van zijn werk, dat de artiest overziet vanuit de Open University of Diversity,[6] in de oude Gelatinefabriek van Hasselt.

Vanmechelen’s kunstwerken onderzoeken en eren de diversiteit en hybriditeit van het leven: “Elk organisme heeft een ander organisme nodig om te overleven”. Bioculturele diversiteit en de daaruit volgende interactie tussen kunst en wetenschap vormen het hoofdthema van zijn oeuvre. Vanmechelen werkt vaak samen met wetenschappers en experts uit allerlei disciplines, zoals Jean-Jacques Cassiman, Rik Pinxten en Marleen Temmerman. Hij gebruikt innovatieve technologie, zoals 3D-scanning, morfometrie, 3D-printen en interactieve visualisatie-technieken. Zijn werk is dan ook inherent crossmediaal en varieert van zeer expressieve schilderijen en tekeningen tot fotografie, video, installaties, glaswerk en zelfs houten beeldhouwwerken. Als rode draad in deze verscheidenheid aan expressiemanieren zien we vaak de kip en het ei terugkomen. Over de jaren heen zijn deze namelijk uitgegroeid tot belangrijke symbolen die de kunstenaar toelaten om een verbinding te maken tussen wetenschappelijke, politieke, filosofische en ethische kwesties, en die vaak het uitgangspunt voor debatten, gesprekken en lezingen vormen.[7]

Een nieuwe soort platworm die in 2013 in Venetië ontdekt werd toen Vanmechelen er op de Biënnale exposeerde, werd naar hem vernoemd: Trigonostomum Vanmecheleni

Uit Museum To ScaleUit Museum to ScaleUit Museum to ScaleREDHAND_50x70[1]