Collection

JOHNS JASPER

Jasper Johns (Augusta (Georgia), 15 mei 1930) is een vooraanstaand Amerikaans kunstschilder, beeldhouwer en graficus. Hij is bekend van onder andere zijn schilderijen van de Amerikaanse vlag. Hij ontving in 2011 de Presidential Medal of Freedom.

Johns studeerde kort aan de University of South Carolina in Columbia maar in 1949 verhuisde hij naar New York waar hij lessen nam aan een commerciële kunstacademie. Hij werd echter opgeroepen voor dienst in het Amerikaanse leger, en werd gestationeerd in Japan. In 1952 keerde hij terug naar New York, waar hij zijn geld verdiende met een baantje in een boekenwinkel. Ook werkte hij in die tijd als etaleur voor grote winkels zoals Tiffany. Dit werk deed hij met zijn vriend Robert Rauschenberg met wie hij ook huis en atelier deelde.

In 1954 en 1955 schilderde hij zijn eerste doeken Flag (vlag), Target (doelwit) en Number (nummer). Deze exposeerde hij in 1958 tijdens zijn eerste solotentoonstelling, die plaatsvond in de galerie van Leo Castelli in New York. Deze expositie markeerde het begin van een succesvolle carrière. Al in 1958 werd zijn werk voor het eerst getoond op de biënnale van Venetië.

Johns was bevriend met John Cage en Merce Cunningham en werkte samen met onder anderen Robert Morris, Andy Warhol, en Bruce Nauman. In 1960 maakte hij beschilderde bronzen op ware grootte van twee blikjes Ballantine Ale.[1]

In maart 2010 werd een van zijn vlaggen uit 1954 geveild voor ongeveer 110 miljoen dollar, waarmee hij de eerste plaats bereikte op de lijst van duurste levende kunstenaars.

Zijn werk paste niet in de abstract expressionistische stroming van dat moment. Hij wordt gezien als een directe voorloper van de popart.

Zijn succes ligt in de relatie tussen onderwerp en materiaalkeuze. Johns gebruikt vaak herkenbare alledaagse onderwerpen met een simpel compositiepatroon zoals vlaggen en nummers. De verf brengt hij rijkelijk aan. Daarnaast gebruikt hij ook andere materialen zoals pleister gekleurde was en ‘echte voorwerpen’. Deze interactie tussen materiaal en onderwerp stelt de vraag “wat is het verschil tussen realiteit en afbeelding” en “kan een afbeelding zijn wat het afbeeldt?”