Collection

DE COCK JAN

Jan De Cock

volgde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent de afdeling 3D-multimedia en presenteert zichzelf als autodidact.De Cock bedenkt en voert projecten uit die reeksen vormen van meerdere ‘figuren’ waarvan bepaalde facetten terugkomen in volgende werken. De alzo ontstane omvangrijke modules van onbewerkt hout (spaanplaat) doen denken aan schaalmodellen, waarvan architecten zich bedienen. Deze installaties krijgen een onvoltooid karakter die de omringende ruimte ingrijpend veranderen. De kijker wordt gedwongen zich te positioneren ten opzichte van de installatie, te zitten of van uit een hoogte omtrekkende bewegingen te maken. Alzo bestaat het kunstwerk als interactie tussen de ruimte, het werk en de toeschouwer. De sculpturen van spaanplaat krijgen de naam “Denkmal” met huisnummer van de locatie erachter vermeld. Het Duitse “Denkmal” staat voor “monument”. Het bevat de woorden “denk” en “mal” of “een vorm voor het denken”. Alzo wil de kunstenaar de realiteit een nieuwe vorm geven, en de toeschouwer uit zijn normale denkpatroon halen.

“Occupying the Museum”

Een tentoonstelling op papier van de bezetting ‘Denkmal 53’ in Tate Modern in september 2005. Aan de hand van 80 prenten waarmee hij verschillende aspecten oproept van zijn werk, zijn houten sculpturen (“Denkmalen”) of monumenten die hij op onverwachte plaatsen opstelt, en van zijn relatie tot de museumwereld, volgen we de toeschouwer die een tentoonstelling bezoekt, even uitblaast op het terras en dan geconfronteerd wordt met een “Denkmal’, de typische Jan De Cock spanplaten constructie, en die zich afvraagt of dit nu kunst is. Door dit soort ingrepen doorheen het museum wakkert Jan De Cock de discussie aan over de positie van de kunstenaar tegenover de museumwereld en de toeschouwer in het algemeen. (AVP)

‘Occupying the Museum’ (2012), houten doos met portfolio van 80 prenten, vierkleuren offsetdruk op papier.